Как в съвременния свят се променят ролите на клиента и агенцията при управлението на рекламни кампании?
С това бързо темпо на развитие на технологиите, увеличаване на стоките и услугите, предлагани на пазара, и изключително лесния достъп до информация безспорно се променят и ролите на агенцията и клиента...
В миналото рекламните агенции са участвали само в планирането на кампаниите, в подготовката и комуникирането им в подходящите медии от името на своите клиенти. Първите рекламни агенции са играели ролята на прекупвач на медийно пространство- основната им функция е била да закупуват страници във вестници и списания и след това да ги препродават на рекламодателите. Самата структура на рекламните агенции е била много по-различна от сегашната – не е имало творчески отдели с творчески директори, копирайтъри. Като цяло може да се каже, че хората, които са работили в тези агенции, са били аматьори. С времето обаче нещата са се променили и усложнили...
Рекламата, подобно на всеки друг сектор, се е превърнала в много конкурентна индустрия и е добила много по-голяма важност, отколкото в миналото. В съвременния свят необходимостта от качествени и правилно позиционирани комуникации е належаща. Това на свой ред определя ключовата и незаменима роля на рекламните агенции, като основен консултант и изпълнител на различни ПР и рекламни дейности. От своя страна клиентите са много по-образовани и запознати с бизнеса си и с пазара като цяло. Те знаят какво искат от агенциите, не просто се оставят в ръцете им, а изискват все по-голямо качество на изпълнение на услугите и все по-голям резултат от кампаниите им. По този начин ролята на рекламните агенции се усложнява и те нямат право да са аматьори или да са просто прекупвачи. Днес най-големите агенции наемат хиляди специалисти по целия свят, за да си осигурят най-добрите кадри, и за да могат да спечелят повече и по-големи клиенти. Комуникационните агенции предлагат все по-разнообразни услуги от всякога, служейки като стратегически партньори със своите клиентите, и помагайки им да повишат стойността на техния бизнес. Те са склонни да предложат нещо повече на своите клиенти в областта на маркетинговите проучвания, насърчаване на продажбите, мърчандайзинг дейностите и ПР ориентираните услуги. Рекламните агенции се опитват да предлагат и да правят всичко по силите си само и само клиентите им да са доволни и да привличат още такива.
Както вече беше казано комуникационните агенции в съвременния свят са не само изпълнители, те са преди всичко консултанти на своите клиенти. Те играят важната роля да погледнат бизнеса на клиента отвън, да заемат една по-обективна гледна точка и да му помогнат да реши комуникационния си проблем. Агенциите са своеобразни аналитици на клиентите си. Те ги изслушват и ги съветват, а не просто изпълняват поставената им задача. Но интелигентните клиенти не би трябвало да очакват агенциите да бъдат мили и само да потвърждават колко са прави. Точно обратното, трябва да очакват да им се даде повод да се усъмнят дали са на прав път с продукта или услугата си, дали го познават така добре. Също така да очакват, че може и да поспорят, дори да се поскарат със служителите от агенцията в името на една цел- да стигнат до правилното решаване на проблема.
В съвремения свят се променят не само ролите на клиента и агенцията, но и видовете агенции. Има две основни тенденции при създаването на агенции- създават се или строго специализирани агенции (агенции за проучване, за медия планиране, творчески студиа) или холистичен модел агенции (за по-цялостно обслужване). Това отново е продиктувано от развитието на пазара и от нуждите на клиентите. Има клиенти, които предпочитат да оставят своята кампания в ръцете на една-единствена агенция, за да могат по-лесно да следят отделните етапи по създаването й, и за да не губят време в обикаляне по различни агенции, които се занимават с различни неща по проекта им. Но има и друг тип клиенти- такива, които смятат, че специализираните агенции са по-добри в работата си и предпочитат да поверят кампанията си в ръцете на няколко различни такива агенции. Според изискванията на клиента се създават и утвърждават агециите. Оттук следва да се направи извод, че ако в миналото клиентите са били по-пасивни и са имали по-малко участие и по-скромни изисквания към агенциите, то днес те играят главната роля за създаването на различни видове агенции, за тяхното развитие, за по-сериозната им и отговорна работа.
Както всяко нещо на този свят така и агенциите и техните клиенти еволюират. С времето техните роли са се променили, усложнили са се и най-вероятно още повече ще се усложняват. Всеки ден излизат нови продукти и услуги на пазара, всеки се бори за повече клиенти и по-голяма печалба. Всеки търговец иска неговата стока да има най-уникалния, запомнящ се и предпочитан образ. Нормално е и ролята на рекламата да става все по-значима и отговорна, а оттук произлиза и повишаването на ролята на рекламните агенции. Това ще бъде едно предизвикателство за хората, които се занимават и ще се занимават с реклама, в което трябва да покажат своите умения и да дадат всичко от себе си, за да се задържат на пазара и да бъдат търсени от все по-изискващите клиенти.
Библиография
1. Даниела Константинова ( 28.10.2010), Не всичко върви в рекламата, извлечено на 01.02.2011 от: http://www.tbmagazine.net/statia/ne-vsichko-vrvi-v-reklamata.html
2. Role and functions of advertizing agencies, извлечено на 02.02.2011 от: http://www.mbaknol.com/marketing-management/role-and-functions-of-advertising-agencies/
3. 18.11.2010, Тhe changing face of advertizing, извлечено на 01.02.2011 от: http://latinoinauguralgala2009.com/2010/11/the-changing-face-of-advertising/
4. Ed Martin (10.05.2010) The changing shape of the advertizing agencies, извлечено на 01.02.2011 от: http://www.siftmedia.co.uk/blog/changing-shape-ad-agency-b2b-advertising
5. 03.06.2010, Ad Agencies: What has social media done for you?, извлечено на 02.02.2011 от: http://fuelingnewbusiness.com/2010/06/03/ad-agencies-what-has-social-media-done-for-you/
Няма коментари:
Публикуване на коментар